История и развитие на спортната марка Nike

 

"Nike" е компания, произвеждаща спортни облекла, обувки и оборудване, базирана в САЩ. Приходите ѝ за 2007 надвишават $16 милиарда. Към 2008 в компанията работят над 30 000 души по света. Основана през 1964 под името „Блу рибън спортс“ от Бил Бауърман и Филип Найт. Името се променя на „Найк“ през 1978, на името на гръцката богиня на победата Ни́ке. Много футболни отбори използват Найк (Nike) за техни спонсори. Едни от най-известните футболисти играят с "Найк": Кристиано Роналдо, Фернандо Торес, Роналдинъо, и др. Повечето от тенисистите на първите места също са рекламни лица на Найк. 

 

Произход и история на Nike

"Найк", първоначално известен като Blue Ribbon Sports(синята панделка на спорта), е основан от Университета на Орегон от спортист на име Philip Knight и неговият треньор Bill Bowerman през януари 1964 година. Компанията първоначално работи като дистрибутор на японския производител на обувки Onitsuka Tiger, като прави повечето си продажби на събиранията на Knight's automobile 

Найк (на английски: NikeНайк, Ни́ке или Ни́ка (на гръцки: Νίκη, старогръцко произношение Ни́ке, новогръцко - Ни́ки, в превод победа) в древногръцката митология е богиня на победата. Дъщеря е на титана Палант и океанидата Стикс. Тя е сестра на Зел (Зелос, „завист“), Биа (Бия, „сила“, „насилие“, „принуда“) и Кратос („мощ“, „сила“, „насилие“), които помагат в победите. Нике участва в борбата за власт между Зевс и Кронос, заставайки на страната на Зевс. След победата, тя става неразделна негова спътница. Нике, освен богиня на победата в сраженията, е и символ на победата в спортни и артистични изяви. Крилатата богиня е неизменен атрибут на Зевс и Атина, които са изобразявани с фигурка на Нике в ръка. Зевс Олимпийски, изработен от Фидий, държи в дясната си ръка Нике от злато и слонова кост. Всяко краче от трона му било във формата на танцуващи фигурки на Нике. Нейна статуйка често е принасяна в дар на богинята Атина. Изобразявана е с крила, лавров венец на главата и палмово клонче в ръка, често на колесница. 


Между 3 и 2 век пр. н.е статуя на Нике била поставена върху стръмна скала на остров Самотраки на входа на пристанището върху пиедестал с формата на галера. През 1863 г. много фрагменти от тази статуя са намерени от френския консул и начинаещ археолог Шарл Шампоазо, но главата и ръцете ѝ така и не са открити. Сега статуята на Нике от Самотраки се намира в Лувъра, докато гипсова реплика стои в музея на първоначалното място в “Светилището на великите богове” в Самотраки. Многобройни копия съществуват в музеи и галерии по света; едно от най-добре познатите стои до казиното “Сизърс Палас” в Лас Вегас. Фигурката над радиатора "Spirit of Ecstasy" (“Духът на Екстаза”) на Ролс-Ройс е базирана на Нике от Самотраки. 

За бизнеса на Nike 

Печалбите на компанията нарастват бързо, и през 1966 г, BRS открива първия си магазин на дребно, разположен на Pico Boulevard в Санта Моника, Калифорния. През 1971 г. отношенията между BRS и Onitsuka Тигер наближават своя края.BRS готови да започнат свой собствена линия обувки, които ще са проектирани по нов начин.

Първият модел с този дизайн, бе продаден на обществеността под формата на футболни обувки, наречени "Найк" през лятото на 1971 година. През февруари 1972 г., BRS представи своята първа линия на Нике обувки, с името "Найк", получени от гръцката богиня на победата. През 1978 г., BRS Inc официално се преименува на "Найки" Inc.Първият професионален спортист,който решава да подпише с BRS/Нике, е Ilie Nastase .И това спонсорство на спортисти стана основен маркетингов инструмент за бързо развиваща се компания.


До 1980 г., "Найк" достига 50% пазарен дял в Съединените щати в обувния пазар, и компанията става налична за всички през декември същата година.Първата нациолнална реклама на Нике е пусната през Октомври 1982 по време на излъчването на Ню Йоркския Маратон. Рекламите са създадени от Portland-based advertising agency Wieden+Kennedy, които се бяха формирали няколко месеца по-рано през април 1982 година.

Заедно, Нике и Wieden+Kennedy са създали много незаличими телевизионни реклами и агенцията, продължава да бъде основната за Нике и днес.Тя била агенция която заедно с Дан Wieden който създали известния надслов "Просто го направи" за рекламната кампания през 1988 , която беше избрана от Advertising Age като една от петте най-големи рекламни и лозунги на 20-ти век.Сан францисканския Walt Stack е включен в първата "Просто го направи" реклама, през 1 юли 1988 година. 

 





{START_COUNTER}